Często słyszymy o tym, że trzeba regularnie odwiedzać gabinet stomatologiczny, jeśli chcemy cieszyć się latami pięknymi, zdrowymi zębami. Oczywiście to jak najbardziej wskazane. Jednak nie zapominajmy i o tym, że nasze zdrowie, w tym także kondycja zębów i dziąseł, zależy w dużym stopniu od sposobu odżywiania. Jaka dieta ma dobry wpływ na nasze uzębienie?

Bardzo ważny dla zdrowych zębów jest wapń, to budulec wszystkich kości naszego ciała. Wapń zapobiega osteoporozie, wzmacnia tkankę kostną wokół naszych zębów. Pamiętajmy o tym, że jeśli w organizmie powstaną braki tego pierwiastka (który stale krąży we krwi), nasze ciała zacznie pobierać wapń z kości, osłabiając je w ten sposób. Jak tego uniknąć? Należy włączyć do diety źródła wapnia jak: sery, fasolę, jogurty, brązowy ryż itd.

Aby wapń mógł zadziałać odpowiednio, trzeba dostarczyć swojemu organizmowi także fosforu. Produkty bogate w fosfor jak np.: zboża, ryby, orzechy, migdał, jaja, pomidory i owoce cytrusowe powinny znaleźć się w diecie każdego z nas, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, których organizm dopiero się rozwija i ma nieco większe potrzeby.

Na kondycje przyzębia wywiera ogromny wpływ witamin C, która wzmacnia nasz organizm, jeśli dojdzie do jakiejś infekcji w rejonie dziąseł. Niedobór witaminy C może skutkować nawracającymi infekcjami dziąseł. W skrajnym przypadku może dojść nawet do szkorbutu. Witamina C przyspiesza gojenie ran, także i tych, które znajdują się w jamie ustnej. Dobre źródła tej nadzwyczaj cennej dla nas witaminy to: papryka, natka pietruszki, owoce dziej róży, rokitnik.

Kolejną ważną dla stanu naszego uzębienia witaminą jest witamina D, która ma za zadanie regulowanie w naszej krwi poziomu fosforu oraz wapnia. To właśnie dzięki witaminie D pierwiastki te są lepiej wchłaniane przez nasz organizm. Witamina D bardzo dobrze działa także na tkanki przyzębia. Badania medyczne potwierdzają, że osoby, które często spożywają produkty bogate w witaminę D, są mniej narażone na paradontozę oraz stany zapalane w obrębie dziąseł. Oprócz światła słonecznego źródłami tej witaminy są: mleko, jaja, tuńczyk, dorsz, sery itd.

go up ^